Subsidie oplaadpuntenadvies VvE’s gaat op 24 januari open
Hebt u plannen voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische auto’s? Dan kunt u een deskundig advies goed gebruiken. Voor de advieskosten kunt u subsidie aanvragen.
Lees meerBelangenorganisatie voor de VvE en appartementseigenaar
De elektrische auto is niet meer weg te denken uit het straatbeeld én VvE. In 2022 ruim 557.000 elektrische personenauto’s (volledig elektrisch en plug-in hybride) in Nederland en dit aantal zal de komende jaren verder toenemen. Elektrische auto’s worden voor steeds meer mensen een goed alternatief en als het aan de overheid ligt, kan je in 2030 alleen nog uitstootvrije voertuigen te koop (bij nieuwkoop).
Voor de VvE brengt deze ontwikkeling tal van vragen met zich mee. Steeds meer VvE’s krijgen te maken met leden die een elektrische auto rijden en die ook graag thuis willen opladen. Dat kan soms op straat bij een publiek toegankelijke laadpaal. Als de VvE over een eigen parkeergelegenheid beschikt, willen EV-rijders natuurlijk graag hun auto op dit private terrein opladen. Dan komen de vragen: waar moeten we rekening mee houden als het gaat om de organisatie van de laadinfrastructuur? Hoe zit het met de brandveiligheid? En met de verdeling van kosten? En moet de gezamenlijke stroomaansluiting worden verzwaard voor de laadpunten?
In dit kennisartikel leest u hoe u als VvE hier zelf mee aan de slag kunt gaan. Het stappenplan Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE vindt u op vveladen.nl. Hebt u behoefte aan ondersteuning door een onafhankelijke adviseur? Ook dat kan!
De wens voor een laadpaal binnen de VvE komt steeds vaker voor.
Het stappenplan bestaat uit drie fases: voorbereiding, uitwerking en realisatie.
Tip: voor u een leverancier gaat benaderen, is het verstandig om de leden te betrekken bij de plannen voor de laadinfrastructuur. Dat doet u door te inventariseren wat de laadbehoefte nu en in de toekomst is. Deze stap geeft niet alleen inzicht, maar creëert ook draagvlak. Tijdens de besluitvormingsfase hebt u daar profijt van. In de eerste fase maakt u ook een keuze tussen een collectief of individueel model voor het realiseren van laadinfrastructuur. Bij het individuele model ligt het zwaartepunt bij de individuele VvE-leden, die de ruimte krijgen om elk afzonderlijk een installateur te benaderen. Veel VvE’s kiezen echter voor een collectieve aanpak, waarbij de VvE collectief een aanbieder selecteert. Deze werkwijze biedt voordelen als het gaat om de kosten, de veiligheid en een optimaal gebruik van de bestaande netaansluiting.
In deze fase stelt u een laadplan op, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering. In dit laadplan worden de wensen van de VvE ten aanzien van de laadinfrastructuur verder uitgewerkt. Zo komen zaken als techniek, plaatsing, brandveiligheid en kostenverdeling aan de orde. Ook beschrijft u in dit plan in hoeverre het systeem op termijn kan worden uitgebreid. Daarvoor hebt u de inventarisatie van de toekomstige laadbehoefte nodig.
Het laadplan biedt de basis voor een benadering van de mogelijke leveranciers van laadinfrastructuur. In deze uitvraag moet aandacht zijn voor een toekomstgerichte laadoplossing zodat er makkelijk laadpunten kunnen worden bijgeplaatst als de verwachte laadbehoefte uit de inventarisatie ook werkelijkheid wordt. Naast de hardware, open software en de installatie door een gekwalificeerde installateur is het ook belangrijk om een service- en onderhoudscontract mee te nemen.
Het stappenplan kunt u GRATIS downloaden via deze link.
Het stappenplan laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE, biedt u handige handvatten
De notificatieregeling voor het installeren van laadpunten in complexen met een VvE komt eraan. Als die van kracht wordt, kunnen leden met alleen een kennisgeving, zelf een laadpunt laten installeren. Ze hebben dan dus geen toestemming meer nodig van de ledenvergadering. De regeling garandeert het recht op laden van de VvE-leden. De notificatieregeling geldt alleen voor VvE’s die nog geen mogelijkheid bieden voor het realiseren van laadinfrastructuur. Om in te spelen op de notificatieregeling is het verstandig om als VvE aan de slag te gaan met een laadplan voor een collectieve laadoplossing.
De notificatieregeling staat uitgebreid op onze website. Klik hier om naar de pagina te gaan
Bekijk voor de meest actuele subsidieregelingen de website van het RVO.
Wilt u ook advies inwinnen voor oplaadpunten? Benader dan een adviseur die onafhankelijk advies kan geven. Om in aanmerking te kommen voor subsidie moet het oplaadpuntenadvies aan bepaalde eisen voldoen. Bovendien kan de VvE met een gedegen en toekomstbestendig laadplan doordacht de laatste stap te nemen: de realisatie van de laadpunten. Op de dienstenpagina ‘Energie’ van VvE Belang vindt u een onafhankelijk adviesbureau dat voldoet aan deze eisen. Lees hier meer.
Thank you for your feedback!
Het aantal elektrische auto’s groeit snel. Houd de regie als VvE en ga aan de slag met een gedegen laadplan om voorbereid te zijn op toekomstige (technische) ontwikkelingen en de behoeften van uw leden. VvE Belang heeft een partnerschap met het VVE Laadloket. VvE’s die zijn aangesloten bij VvE Belang profiteren daarom van extra voordeel. Lees hier meer.
Vanaf € 499,- (na aftrek subsidie)
Lees meerHeeft u hulp nodig? Ga dan voor meer informatie naar onze helpdesk pagina. Onze helpdesk is er voor al uw vraagstukken m.b.t. Juridische, Bouwkundige en Energie vragen.
Naar de helpdesk