Elektrische auto’s in de parkeergarage van de VvE

Met ingang van 1 januari 2024 is Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) in werking getreden. Het komt in de plaats van het Bouwbesluit 2012.  En daarmee zijn er ook regels vastgelegd voor het aanleggen van laadpunten in parkeergarages.

Elektrische auto in parkeergarage

Een laadpaal in de parkeergarage is een ‘Hot-topic’

In het Bbl staat dat auto’s niet meer met een gewone stekker (mode 1 of mode 2) mogen worden opgeladen. Alle elektrische auto’s moeten worden opgeladen met een mode 3 of mode 4 laadpunt (zoals omschreven in de NEN1010). In de praktijk gaat het om een mode 3 laadpunt. Mode 4 betreft namelijk snelladers en die optie is voor VvE’s niet vanzelfsprekend.  Bovendien moet de VvE goed zichtbaar maken waar de laadpunten zijn gesitueerd, zodat de brandweer in noodgevallen direct kan zien of er elektrische auto’s aanwezig zijn. Dat gebeurt met een plattegrond bij de toegang(en) van de parkeergarage). Deze plattegrond moet ook actueel zijn. Ook de ‘noodknop’ wordt verplicht: daarmee wordt – in geval van een calamiteit – de spanning van alle laadpunten gehaald.

Zijn elektrische auto’s brandgevaarlijker? 

Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto’s niet gevaarlijk zijn dan en benzine- en dieselvoertuigen. Echter: de laatste decennia is steeds meer (zeer brandbaar) kunststof is toegepast bij de fabricage van auto’s.

Dat betekent in feite dat de brandveiligheid van parkeergarages alleen maar belangrijker geworden is. Als de parkeergarage jaren geleden geheel volgens de eisen van die tijd is gebouwd, en er vervolgens allerlei aanpassingen aan zijn gedaan, moet de garage opnieuw worden gekeurd. Als er geen herkeuring heeft plaatsgevonden, geldt de vergunning van destijds ook niet meer. Dat kan grote gevolgen hebben voor duizenden parkeergarages. Het is belangrijk om de bouwkundige brandveiligheid van de parkeergarage te laten controleren.

Notificatieregeling oplaadpunten VvE

De notificatieregeling

wordt naar verwachting 1 januari 2026 ingevoerd. Als die in werking treedt, hoeft een VvE-lid geen toestemming aan de ALV te vragen voor het plaatsen van een laadpunt. De eigenaar moet dan wel een werkplan laten controleren door het VvE-bestuur.

Het is verstandig om de invoering regeling niet af te wachten, maar nú al aan de slag te gaan met het maken van een collectief laadplan. Als VvE-leden met een elektrische auto zich melden, is de VvE voorbereid en ontstaat er een (kosten)efficiënt laadsysteem waarbij de brandveiligheid goed te borgen is en het gemakkelijker is aan te leggen volgens de geldende wet- en regelgeving. Bovendien voorkomt u wirwar van kabels en verschillende leveranciers. VvE’s doen er verstandig aan om de laadbehoefte nu en in de toekomst te inventariseren en te zorgen voor een goed plan voor laadoplossingen, zodat ze voorbereid zijn op de toekomst.

Subsidie op oplaadpuntenadvies

Nog een reden om nu al na te denken over laadinfrastructuur: via RVO kunt u subsidie krijgen voor een oplaadpuntenadvies. 75% van de advieskosten tot 1500 euro worden vergoed. Naast subsidie voor het oplaadpuntenadvies is er ook een subsidie die voorziet in een financiële bijdrage voor de basisinfrastructuur van het laadsysteem. Deze bedraagt 100 euro per parkeerplek waarvoor de basislaadinfra wordt aangelegd.

VVE Laadloket

In 95 procent van alle gevallen neemt de ALV een positief besluit op basis van een advies van VVE Laadloket. De adviseurs van VVE Laadloket geven u graag meer informatie.
Kijk op www.vvelaadloket.nl of bel/mail met de adviseurs op 085 210 2605 / info@vvelaadloket.nl

Hulp nodig icon

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig? Ga dan voor meer informatie naar onze helpdesk pagina. Onze helpdesk is er voor al uw vraagstukken m.b.t. Juridische, Bouwkundige en Energie vragen.

Naar de helpdesk

Ontvang elke maand de nieuwste artikelen in je mailbox